خبر تـــــــاب
خبر تـــــــاب

خبر تـــــــاب

فرصت طلایی خرید مسکن در پاییز و زمستان

 براساس گزارش اخیر دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، قیمت حقیقی مسکن در سال جاری روند دوسال گذشته را طی کرده و سیری نزولی داشته است، به گونه‌یی که قیمت‌ها در شهریور سال 94 با قیمت اسمی مسکن در فروردین سال 90 برابر شده‌ان

  بر افت قیمت در ماه‌های اخیر، دولت تصمیماتی را نیز برای افزایش تسهیلات خرید و ساخت مسکن اتخاذ کرده که آینده بازار مسکن را با اما و اگرهایی مواجه کرده و پرسش‌هایی را برای متقاضیان و فعالان حوزه مسکن به همراه داشته است، آیا این سیر نزولی در ماه‌های آتی نیز ادامه می‌یابد یا بسته حمایتی دولت همچنین اجرایی شدن برجام می‌تواند تحرکی در بازار کم رمق مسکن ایجاد کند و به تبع آن قیمت مسکن افزایش یابد؟ آیا بازار مسکن همچنان روند کنونی خود را طی می‌کند و برای بهبود بازار مسکن باید چشم انتظار رونق اقتصاد کلان کشور بود؟...

یک کارشناس مسکن با اشاره به نمود ظاهری ثبات قیمت در بازار مسکن به روزنامه تعادل می‌گوید: در هفت ماه گذشته قیمت هر متر آپارتمان قدیمی و نوساز و همچنین کلنگی با مبلغی پایین‌تر از قیمت‌های دو سال گذشته به فروش رفته است.

منصور غیبی می‌افزاید: در بازار کنونی مسکن متقاضیان فروش به دو دسته تقسیم می‌شوند برخی از صاحبان ملک، با توجه به کاهش قیمت مسکن اقدام به فروش نمی‌کنند، اما عده‌یی دیگر با آهنگ موجود در بازار پیش رفته و ملک خود را پایین‌تر از مبلغ قیمت‌گذاری شده به فروش می‌رسانند.

وی ادامه می‌دهد: متقاضیانی که اقدام به فروش ملک خود می‌کنند می‌توانند در شرایطی برابر واحد دیگری را خریداری کنند، در واقع بازار مسکن در سال جاری شرایط یکسانی را برای خریدار و فروشنده فراهم کرده است.

به گفته این کارشناس اقتصاد مسکن، اگرچه رصد بازار نشان می‌دهد که قیمت مسکن در ماه‌های اخیر افت کرده اما این کاهش قیمت با رونق همراه نبوده و بازار مسکن تنها شاهد ثبات قیمت است.

غیبی اظهار می‌کند: با وجود رکود حاکم بر بازار مسکن و ثبات قیمت‌ها، تصمیم دولت برای افزایش تسهیلات مسکن اقدامی مناسب است که می‌توان آن را در زمره بسته حمایتی دولت برای خریداران دانست. وی بیان می‌کند: افزایش تسهیلات مسکن حرکت خوبی برای حمایت از خریداران واحدهای مسکونی با متراژهای پایین و متوسط است اگرچه این حرکت، تاثیری بر قدرت خرید متقاضیان واحدهای مسکونی بزرگ ندارد.

این فعال حوزه مسکن به وجود نشانه‌هایی مبنی‌بر تحرک نسبی بازار مسکن در ماه‌های آتی اشاره می‌کند و می‌گوید: با اقدامات اخیر دولت برای افزایش وام خرید مسکن، در زمینه ساخت واحدهای متوسط و کوچک متراژ نیز رونقی ایجاد می‌شود اما این تحرک توان خروج از رکود مسکن را ندارد.

غیبی می‌افزاید: خروج از رکود مسکن علاوه بر تاثیرپذیری از افزایش تسهیلات به عوامل اقتصادی دیگر نیز مربوط است و تا اقتصاد کلان رونق نیابد نمی‌توان شاهد بهبود واقعی در بازار مسکن بود.

وی بیان می‌کند: برای سنجش تاثیرگذاری وام‌های مسکن در حمایت از متقاضیان خرید، باید درگام اول به آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار درباره متوسط متراژ قابل فروش در آن سال مراجعه کرد و مبلغ تامین شده از سوی وام‌های خرید مسکن را مورد بررسی قرارداد.

این کارشناس مسکن به بهبود تسهیلات پرداخت شده از سوی دولت در سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: باتوجه به آنکه قیمت هرمتر زمین براساس آمار 4میلیون تومان است با وام پرداخت شده می‌توان 17 تا 18مترمربع از مساحت یک آپارتمان را خریداری کرد، این درحالی است که در 10سال گذشته، وام‌های خرید مسکن هیچ کدام هزینه خرید این سطح از زمین را تامین نمی‌کردند.  غیبی ادامه می‌دهد: باوجود بهبود بسته حمایتی دولت، این بسته به تنهایی نمی‌تواند موجب رونق شود و دولت باید تمهیداتی را در این زمینه اعمال کند، به عنوان نمونه دولت باید درکنار افزایش تسهیلات نظارت‌ها را بر روند تسهیلات وام افزایش دهد تا این بسته حمایتی به ضرر خریداران واقعی تمام نشود.  وی اظهار می‌کند: نباید انتظار تغییرات سریع و ناگهانی از اجرایی شدن برجام داشت و مشاهده بهبود بازار مسکن با عملیاتی شدن برجام نیازمند 2 تا 3سال زمان به همراه فراهم کردن زیرساخت‌های مهم دراین زمینه است.

 

 تداوم کاهش قیمت مسکن با شیبی ملایم

پیش بینی بهبود بازار مسکن و ایجاد رونق نسبی در این بازار موضوعی است که اغلب کارشناسان و فعالان حوزه مسکن بر آن تاکید دارند و معتقدند که با وجود ثبات نسبی در قیمت‌ها و رکود کنونی، در ماه‌های آتی بهبود بازار مسکن رقم می‌خورد. یک استاد دانشگاه، با اشاره به ثبات قیمت هرمتر آپارتمان در ماه‌های اخیر به «تعادل» می‌گوید: با اجرایی شدن مصوبه شورای پول و اعتبار درباره افزایش تسهیلات در بخش خرید، رونق نسبی بازار مسکن در ماه‌های آتی قابل پیش‌بینی است.

عباس اکبرپور می‌افزاید: با رونق نسبی بازار خرید و فروش مسکن نمی‌توان انتظار خروج از رکود یا تحولی عظیم را در بازار مسکن داشت، زیرا این تسهیلات تنها محدود به عده‌یی از متقاضیان می‌شود ضمن اینکه هنوز در دوران تحریم به سر می‌بریم و نمی‌توان انتظار یک تحول قابل توجه را در این حوزه داشت.  وی ادامه می‌دهد: پیش بینی می‌شود قیمت مسکن در ماه‌های آتی افت چندانی نداشته باشد و با شیب ملایم‌تری کاهش یابد، ضمن اینکه امکان ایجاد رونق نسبی نیز با توجه به افزایش تسهیلات وجود دارد.

به گفته این کارشناس مسکن، با رونق بازار مسکن دیگر شاهد افت قیمت نخواهیم بود زیرا با افزایش تقاضا، دیگر نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.اکبرپور اظهار می‌کند: انتظار می‌رود که قیمت مسکن بیش از این کاهش نیابد و شاهد بهبود بازار مسکن باشیم ضمن اینکه میزان تبادلات نیز افزایش یابد.

 

 تاثیر برجام آنی نیست

وی بیان می‌کند: تاثیر برجام در بازار مسکن آنی نیست و یک فرآیند تدریجی و آرام را طی خواهد کرد درواقع پس از یک سال و نیم تا دو سال آینده شاهد رونق در بازار مسکن خواهیم بود ضمن اینکه اصل اول در بهبود شرایط اقتصادی مسکن، ایجاد اعتماد در سرمایه‌گذاران برای بازگشت سرمایه‌شان پس از ساخت مسکن است.

این استاد دانشگاه با اشاره به فرصت ایجاد شده پس از اجرایی شدن برجام می‌گوید: دولت می‌تواند از این فرصت به خوبی استفاده کرده و با دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول یا بانک جهانی، مبلغی از وام را به سمت بازار مسکن هدایت کند.

اکبرپور درپایان می‌افزاید: باتوجه به رونق بازار مسکن و افزایش ‌تقاضا برای ساخت در ماه‌های آتی پیشنهاد می‌شود که متقاضیان خرید مسکن در 5ماه آینده اقدام به خرید مسکن کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.