خبر تـــــــاب
خبر تـــــــاب

خبر تـــــــاب

چرا قیرفروش بدهکار، صادر‌کننده نمونه فرش می‌شود؟

انتخاب صادر‌کننده نمونه ایراد دارد، به عنوان مثال صادر‌کننده نمـونـه فـرش یک قیر‌فروش است و با «پیمان زنی» آمار صادرات فرش خود را بالا برده است. 

  چرا قیرفروش بدهکار، صادر‌کننده نمونه فرش می‌شود؟سیدفخرالدین عامریان صادر‌کننده نمونه در گفت وگو با خبرنگار «جوان» ضمن انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، ‌معدن وبازرگانی گفت: از صادرکننده تنها در یک مراسم تقدیر می‌شود و هیچ گونه حمایتی از وی انجام نمی‌شود ولی همین روز هم با معیارهای نادرست انتخاب صادر‌کننده واقعی را سرخورده می‌کنند. 


وی که در مراسم روز ملی صادرات برای پنجمین سال متوالی صادر‌کننده نمونه معرفی شده بود، گفت: متأسفانه امسال نیز مانند سه سال گذشته انتخاب و معیارهای صادر‌کننده نمونه رعایت نشد و حتی دستورالعمل‌های مصوب در وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت هم نادیده گرفته شد. وی گفت: امسال نیز برخی که در کار قیر فروشی و صادرات قیر هستند با پرداخت مبلغی جزئی صادرات فرش‌های دیگران را به نام خود اظهار کرده و صادر‌کننده نمونه شد‌ند و من اعتراضم را به این موضوع به وزارت صنعت اعلام و پیگیری کردم اما آنها می‌گویند مهم برای ما صادرات است!

وی با اعلام ناراحتی‌اش از وزیر صنعت گفت: امسال اصلاً وزیر صنعت به انتخاب صادرکنندگان کاری نداشت.  وی افزود: یکی از موارد آیین‌نامه انتخاب صادرکننده نمونه، نداشتن معوقات بانکی و رشد 10 درصد صادرات است ولی متأسفانه وزیر محترم این را نادیده گرفت، با اینکه این موضوع را می‌دانست. شرکت مذکور تعهد داده بود معوقاتش را پرداخت کند اما این شرکت معوقات خود را پرداخت نکرد ولی انتخاب شد. 

سیدفخرالدین عامریان ادامه داد: این رویه برای صادرات کشور مناسب نیست زیرا هم اکنون هیچ ابزار تشویقی مانند تسهیلات کم بهره یا جوایز صادراتی اعطا نمی‌شود و برای کسانی که واقعاً در این عرصه فعالیت می‌کنند اجحاف در انتخاب صادر‌کننده نمونه، ناراحت‌کننده و دلسرد‌کننده است. وی ابراز امیدواری کرد از سال آینده براساس آیین نامه‌ای که دولت تعیین کرده صادر‌کنندگان نمونه انتخاب شود. عامریان افزود: ‌اتحادیه به خوبی آنهایی که کارشان صادرات فرش است را می‌شناسد و شناخت پیمان زن‌های قیر فروشی که فرش‌ها را از در گمرک صادر می‌کنند، کار راحتی است. 

وی با بیان اینکه برخی از این افراد حتی نمی‌دانند فرش چیست و چگونه بافته می‌شود، ‌گفت: اگر قرار بود به صورت واقعی میزان صادرات بررسی و افراد انتخاب می‌شدند، ‌هیچ کس به اندازه من صادرات نداشت.‌ ای‌ کاش این کار صورت می‌گرفت تا فاکتور فروش‌ها هم معلوم شناخته شوند. وی با بیان اینکه من برای فرش زحمات زیادی طی 20 سال اخیر کشیده‌ام، ‌گفت: سالانه 100 هزار متر مربع صادرات دارم و حاضرم این موضوع را اثبات کنم و امیدوارم مجلس به این موضوع رسیدگی کند. 

 این صادر‌کننده نمونه فرش در پاسخ به این سؤال که میزان صادرات شما با نفر بعدی چقدر است، گفت:‌ من سالانه حدود 22 میلیون دلار فرش دستبافت صادر می‌کنم که نفر بعدی حدود 11 میلیون دلار صادر می‌کند، ای‌ کاش این 11‌میلیون دلار را هم خودش صادر می‌کرد.  وی ادامه داد: همین افراد که با نگاه ویژه انتخاب می‌شوند، متأسفانه فردا با همین تندیس برای خود کاسبی‌های دیگری را به راه می‌اندازند و لقب‌های عجیب و غریب به خود می‌دهند. 

وی با بیان اینکه حفظ بازارهای خارجی بسیار سخت است، ‌گفت: ما بعد از جریان تحریم‌ها علاوه بر زیان هنگفت هزینه سنگینی برای انبار داری در خارج از کشور متحمل می‌‌شویم تا دوباره گرفتار تغییرات شرایط اقتصادی یا تصمیمات آنی نشویم. عامریان گفت: ‌به عنوان مثال ما در سال جاری با مالیات سنگینی مواجه شدیم که گفته می‌شود براساس اختلاف نرخ ارز است، در حالی که در همه جهان صادر کنندگان معاف از مالیات هستند. وی ابراز امیدواری کرد: اگر اتفاق خاصی نیفتد سال بعد صادرات خود را به 40 میلیون دلار خواهم رساند به شرط آنکه دولت با تصمیمات خود مانعی ایجاد نکند. 
  
پتروشیمی ایران را معرفی نمی‌کند!

وی با بیان اینکه هم اکنون صنعت فرش ایران رو به نابودی است، گفت: متأسفانه صنعت فرش ایران مانند صنعت پتروشیمی نیست و فرش دستبافت از ذهن دولتمردان ما بیرون آمده است چون می‌گویند ما می‌خواهیم 400 میلیون دلار صادر کنیم و این را برایمان یک کارخانه پتروشیمی صادر می‌کند ولی با خودشان نمی‌گویند که این میزان صادرات چقدر اشتغال ایجاد می‌کند و چقدر به لحاظ فرهنگی ایران را در جهان می‌شناساند. وی با بیان اینکه او هم اکنون 90 درصد تقاضای امریکای جنوبی را تأمین می‌کند، گفت: هم‌اکنون من 74 شعبه فروش فرش دستبافت دارم که سالانه حدود 22 میلیون دلار فرش ایرانی به آنجا صادر می‌کنم.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.