خبر تـــــــاب
خبر تـــــــاب

خبر تـــــــاب

حال و هوای ارز بازار آزاد در روز بازگشایی سفارت انگلیس

بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، فضای بازار ارز روز یکشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد تا میدان رو‌به‌روی پاساژ افشار و سفارت انگلیس از ساعات ابتدایی دومین روز هفته، حال و هوای متفاوتی با روزهای گذشته داشته باشد. 

  به گزارش دنیای اقتصاد، نیروهای انتظامی که برای برقراری امنیت در این محل تجمع کرده بودند، از جمع شدن دلالان در مکان همیشگی‌شان به دلیل مسائل امنیتی جلوگیری کردند تا آنها مجبور شوند معاملات خود را به داخل پاساژ قدیمی افشار منتقل کنند. به گفته فعالان، فضای نامتعارف روز گذشته موجب شده بود که معامله‌گران غیررسمی تلاش بیشتری برای نوسان‌گیری کنند. معامله‌گران غیررسمی با افزایش خریدهای ارزی و آتی از بی‌نظمی به‌وجود آمده در بازار استفاده کردند تا نوسانات این ارز مقداری افزایش یابد. 


 در حالی که دلار روز شنبه روی قیمت 3355 تومان ایستاده بود، تحرکات مورد اشاره در روز یکشنبه در مقطع زمانی کوتاهی موجب شد که دلار از مرز 3370 تومان عبور کند. با این حال، حضور به موقع بازیگران بازارساز، ضرب نوسان افزایشی را گرفت و این ارز از اوج روزانه خود پایین آمد و نهایتا به همان قیمت 3355 تومان رسید.
بازار سکه روز یکشنبه نیز هیجانی بود. در اولین روز شهریورماه، سکه یک کانال قیمتی دیگر بالا رفت و با 13 هزار تومان رشد به قیمت 943 هزار تومان رسید. 


عامل سلیمانیه

فضای بازار ارز روز یکشنبه عمدتا تحت‌تاثیر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران قرار داشت. در این روز، حضور تعداد زیادی از کارکنان نیروی انتظامی در اطراف سفارت انگلیس کاملا مشهود بود. این ماموران از حضور دلالان در جایگاه همیشگی معاملات خود یعنی میدان روبه‌روی سفارت انگلیس جلوگیری کردند. در این شرایط، معاملات بازار ارز در داخل پاساژ افشار کلید خورد و دلار به سرعت در مسیر افزایشی قرار گفت. تا ساعت 12 ظهر، این ارز قیمت 3372 تومان را هم لمس کرد. دو عاملی که به نوسان‌گیری معامله‌گران در بی‌نظمی بازار کمک کردند، افزایش سفرهای تابستانی و بالا بودن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق بود. 

یکشنبه برخی فعالان، افزایش تقاضا در اولین روز شهریورماه را عامل رشد  ابتدای روز دلار دانستند. به گفته آنها، در آخرین ماه تابستان، سفرهای خارجی افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن تقاضا در بازار ارز افزایش می‌یابد. این در حالی است که گروه دیگری این رشد را به بالا بودن ارزش این ارز در منطقه سلیمانیه عراق نسبت دادند. به گفته فعالان، بالا بودن ارزش دلار در این منطقه جغرافیایی موجب شده بود که ارز ارزان‌تر از بازار داخلی خارج شود. ولی گروهی دیگر از فعالان، نوسان‌گیری معامله‌گران را بیشتر به همان فضای امنیتی بازار و نوسان‌گیری دلالان نسبت دادند. به گفته فعالان، در مقاطعی از روز دوشنبه معامله‌گران غیررسمی با کمک بازگشت دو تقاضای یاد شده خریدهای ارزی خود را به منظور نوسان‌گیری افزایش دادند. آنها در سمت معاملات آتی نیز تحرکاتی را انجام دادند. در معاملات آتی روز یکشنبه، نرخ فروش دلار در مقاطعی تا 3377 تومان هم بالا رفت.

البته با ورود بازیگران بازارساز فضای بازار ارز عادی‌تر شد و نهایتا در ساعات انتهایی روز دلار روی قیمت 3355 تومان قرار گرفت. در حالی که قیمت عرضه و تقاضای عمده 3355 تومان بود، معامله‌گران غیررسمی دلار را در محدوده 3360 تومان خرید و فروش می‌کردند. 

هفتمین افزایش سکه

در دومین روز هفته، سکه به روند افزایشی خود ادامه داد و با 13 هزار تومان رشد به قیمت 943 هزار تومان رسید. ورود سکه به این کانال برای اولین بار از اول خرداد ماه 94 رخ داد. فروشندگان بازار سکه، افزایش تقاضا و رشد قیمت دلار را دو عامل رشد سکه دانسته‌اند. سکه که شنبه گذشته در انتهای کانال 880 هزار تومانی قرار داشت، از روز یکشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت و نهایتا در آخرین روز هفته گذشته از مرز 900 هزار تومان عبور کرد و به قیمت 909 هزار تومان رسید. شنبه، سکه تحت‌تاثیر جهش بهای جهانی اونس با 21 هزار تومان رشد بیشترین میزان افزایش از 16 فروردین را تجربه کرد تا به قیمت 930 هزار تومان برسد. به گفته فعالان، روند افزایشی سکه و امیدواری بیشتر معامله‌گران به آینده اونس موجب شده است که تقاضا در این بازار بار دیگر افزایش یابد.  همزمان با رشد سکه تمام، هر گرم طلای 18 عیار نیز با 924 تومان رشد به 96 هزار و 496 تومان رسید.   با وجود رشد قابل توجه سکه تمام، سکه‌های کوچک‌تر نیم و ربع سکه افزایش قیمتی چندانی را تجربه نکردند. در دومین روز هفته بهای نیم سکه با هزار تومان رشد به 481 هزار تومان و قیمت ربع سکه هم با هزار تومان افزایش به قیمت 269 هزار تومان رسید. 
 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.