غول بزرگ آلودگی هوا در تهران جولان میدهد درحالی که خودرو و موتورهای بیکیفیت بنزینی همچنان مهمترین متهمان آن به شمار میروند و تاکنون بار مالی زیادی متوجه شهروندان تهرانی کردهاند
برخی گزارشهای کمیسیون سلامت شورای شهر هم از خسارت سالانه 8میلیارد تومانی در این باره خبر میدهند اما طی یکی دو سال گذشته در کنار راهکارهای زیادی که با سرفصل تعریف محدودههای ترافیکی یا گسترش حمل و نقل عمومی داده شده، مسوولان دولتی و شهری طرح مصرف موتورهای برقی و خودروهای هیبریدی را روی میز گذاشتهاند تا شاید بتوان کنترل بیشتری بر انتشار آلودگی هوا داشت.
اما تاکنون مردم که مخاطبان اصلی طرح تعویض خودرو و موتوسیکلتها هستند به دلیل قیمت بالا و عدم اطمینان به تکنولوژی این خودرو و موتوسیکلتها و عدم اقناع در برابر تبلیغات مسوولان دولتی و شهری استقبال چندانی نداشتهاند. با وجود این، سیدجعفر تشکریهاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با «تعادل» از چهار رقمی شدن تعداد خودروهای هیبریدی ناوگان تاکسیرانی تهران تا پایان سال خبر میدهد و میگوید: تاکنون حدود 50 دستگاه خودرو هیبریدی و یورو 5 وارد ناوگان تاکسیرانی فرودگاه امام خمینی شده است اما قراردادهایی بیشتری هم در این باره وجود دارد که در آینده نزدیک به نتیجه میرسد.
وارد کردن خودروهای هیبریدی و موتورهای برقی یک سوی این ماجراست درحالی که مسائل فنی، چگونگی در دسترس قرار دادن جایگاههای شارژ و دیگر نقاط ابهام در سوی دیگر قرار دارد و اعضای شورای شهر تهران نیز با وجود موافقت کلی با این طرح هر کدام نظراتی در این باره مطرح میکنند.
اقبال شاکری، عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر البته معتقد است که درخصوص جایگاههای شارژ مشکلی وجود ندارد و قرار است در محل جایگاههای سوختگیری و مراکز ارائهدهنده خدمات عمومی، دستگاهای شارژ برقی به صورت رایگان خدمات ارائه دهند.
او در گفتوگو با "روزنامه تعادل" مشکلاتی که بر سر راه این طرح وجود دارد را توضیح میدهد: مشکل اصلی این است که مردم خودروهای هیبریدی و موتورهای برقی را خریداری کنند، امیدواریم تسهیلات طوری باشد که مورد استفاده مردم قرار بگیرد چون قیمت این خودروها و موتورها بسیار گران هستند. عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران درباره راهکار حل این مشکل میگوید: معاونت حمل و نقل ترافیک باید درباره کاهش قیمت تمام شده این خودروها و موتورها برای مردم پیشنهاداتی را ارائه دهد تا در شورا بررسی شود درحالی که تاکنون هیچ پیشنهادی داده نشده است. شاکری همچنین با اشاره به استفاده از موتورهای برقی برای مصارفی جز رفت و آمد توضیح میدهد: این موضوع در کنار بالا بودن قیمت و ویژگیهای آنها منجر شده است تا هیچ استقبالی از سوی مردم صورت نگیرد. باید مبلغی به عنوان مابهالتفاوت به عنوان سوبسید داده شود هنوز آزاد نشده و تاکسیرانی درحال رایزنی درباره آن است.
ردیف اعتباری مبالغی هم که شهرداری تهران باید در این زمینه تقبل کند، اعلام شده است اما هنوز تخصیص داده نشده تا در اختیار بازار قرار بگیرد. در این شرایط تشکریهاشمی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره تسهیلاتی که در این باره قرار است داده شود به «تعادل» میگوید: تعرفه 4درصدی این خودروها نسبت به تعرفه 30درصدی سایر خودروهای بنزینی بسیار پایین است اما به دلیل بالابودن قیمت این خودروها قیمتها برابری میکند. شهرداری تهران سیاست حمایتی به صورت کمکهای بلاعوض برای مالکان اینگونه خودروها در نظر گرفته است. از سوی دیگر این خودروها محدودیتی برای تردد در شهر ندارند و این هم تسهیلات تشویقی دیگری برای مردم است تا به سمت استفاده از خودروهای پاک برویم، مصرف سوخت پایین بیاید و آلودگی هم کمتر شود.
کشش تردد در مناطق شمالی
رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران هم در کنار همه انتقاداتی که به نبود تسهیلات و قیمت بالای خودروها و موتورها وارد است به مسائل فنی اشاره میکند و به «تعادل» میگوید: در مورد موتورهای برقی مسائل فنی خیلی مهم است چون در شهر تهران با اختلاف ارتفاع در مناطق شمالی و جنوبی مواجه هستیم. این موتورها باید قدرت کشش لازم برای رفت و آمد در مناطق دارای فراز را داشته باشند و امکانات شارژ آنها هم فراهم باشد. مهمترین بحث ضمن اینکه مسائل فنی آن باید فراهم شود از لحاظ اقتصادی نیز باید برای مردم به صرفه باشد تا بتوانند موتور برقی تهیه کنند.
فقط به فکر واردات نباشیم
از همان زمان که طرح موتوسیکلتهای برقی رسانهیی شد، مدیریت شهری از قرارداد با شرکتهای خارجی برای واردات موتورهای برقی خبر داد اما اکنون احمد دنیامالی با تاکید بر حمایت از تولید ملی توضیح میدهد: ما اعتقاد داریم نباید به دنبال این باشیم که تنها موتورهای برقی را وارد کنیم. بخش صنعت و حمل و نقل باید کمک کنند تمام کارخانههایی که درحال تولید موتورهای دو زمانه فعلی هستند باید حوزه صنعت و حمل و نقل کمک کنند این کارخانهها وارد پروسه تولید موتورهای برقی شوند تا همراه با کاهش قیمت مصرفی شاهد ایجاد اشتغال برای کشور نیز باشیم.
لزوم تدوین طرح جامع برای موتورهای برقی
قرار مدیریت شهری تاکنون تامین رایگان شارژ موتورهای برقی بوده است، ظاهرا هم هیچ مشکلی برای جایگاهها وجود ندارد اما رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر در این باره از یک نگرانی خاص نام میبرد. او میگوید: موضوعی که به ما اعلام شده، این است که مشکلی برای جایگاهها وجود ندارد. اما زمانی که تعداد موتورهای برقی به فراوانی میرسد وضعیت کمی متفاوت است. باید از همین حالا در این باره طرح جامعی داشته باشیم که اگر قرار باشد به فراوانی برسیم مردم بتوانند از این جایگاههای شارژ استفاده کنند چون به هر صورت برق هم انرژی است و هزینه دارد. باید مشخص شود چه کسی زیربنای آن را تامین میکند و چه کسی باید هزینههای شارژ را بدهد اینها مسائلی است که مسوولان شهرداری باید روی آن کار کنند و طرح آن را برای شورا بیاورند تا اگر به فراوانی رسیدیم دچار مشکل نشویم.
بیاعتمادی به خدمات پس از فروش
این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه در هر دو مورد موتورهای برقی و خودروهای هیبریدی موضوع اقتصادی بودن خیلی مهم است، توضیح میدهد: در مورد خودروهای هیبریدی اقدامی که دولت تاکنون انجام داده کاهش 4درصدی سود بازرگانی است ولی با وجود این هنوز مردم به مسائل فنی و سرویسهای خدمات پس از فروش آن اعتماد ندارند که طبیعی هم است چون شهروندان وقتی میخواهند با این خودرو از تهران به جنوب سفر کنند باید بدانند اگر مشکلی برای خودروشان به وجود بیاید چگونه پشتیبانی فنی میشود. لذا این نوع تسهیلات چون جدید است مقداری کند پیش میرود مضاف بر اینکه مشکلات اعتباری و مسائل نقدینگی نیز مزید بر علت شده است. امیدوارم که به دنبال بحثهایی که مسوولان شهرداری در این باره مطرح کردند، بتوانند تا پایان سال عدد و رقمی به ما بدهند تا بدانیم چه اتفاقی برای خودروهای هیبریدی و موتورهای برقی افتاده است.