اختلاف نظر میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات بالاگرفت

به نظر می‌رسد با وجود برخی ادعاها نه تنها جدال‌های بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات فیصله نیافته بلکه بنابر آنچه از گفته‌های وزیر ارتباطات ...

  به نظر می‌رسد با وجود برخی ادعاها نه تنها جدال‌های بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات فیصله نیافته بلکه بنابر آنچه از گفته‌های وزیر ارتباطات تعبیر می‌شود این اختلافات به شکل شدیدتر آن روی ریلی جدید افتاده است. حالا مسئولان وزارت ارتباطات متوجه شده‌اند که برای فشار به مخابرات به جای روبه‌رو شدن با مردم باید به روش‌های دیگری روی آورد. بعد از صرف نظر وزارت ارتباطات در قطع خطوط تلفن‌های بین‌الملل و اینترنت که برای فشار به مخابرات برای پرداخت بدهی‌های این شرکت اتفاق افتاد دیروز وزیر ارتباطات گفته قرار است در هفته دولت برای شرکت‌هایی که در حوزه تلفن ثابت فعالیت می‌کنند، پروانه کار صادر کند. 

 
محمود واعظی در یک کنفرانس خبری گفته است که شرکت مخابرات ایران نباید متوقع باشد که هزینه سوءمدیریت و مخارج اضافی این شرکت را مردم متقبل شوند. دولت یازدهم به هیچ عنوان زیر بار افزایش قیمت خدمات ارائه شده به مردم بدون استدلال و دلایل منطقی نخواهد رفت. واعظی همچنین به ادعای شرکت مخابرات مبنی بر زیان‌ده بودن این شرکت اشاره کرده و اظهار داشته است: تنها صرف ادعای برخی افراد نمی‌تواند باعث پذیرش مسأله شود و مردم بایستی در حد خدمات دریافتی پول بپردازند. 
 
دعوا بر سر چیست؟

شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت هر کدام حرف‌های طرف مقابل را نقض می‌کنند. زیرساخت می‌گوید شرکت مخابرات سالانه بیش از 2 هزار میلیارد سوددهی دارد؛ چطور برای پرداخت بدهی 350 میلیاردی خود از سپر مردم استفاده و مظلوم‌نمایی می‌کند. از این سو مخابرات می‌گوید برای شرکتی به این بزرگی این مبالغ سود آنچنانی‌ای نیست. معاون شرکت مخابرات به «آرمان» می‌گوید اینگونه بدهی‌ها همیشه وجود داشته و طبیعی‌ است و احتمالا اختلافات به موضوع دیگری در پشت پرده می‌رسد: از روزی که انتخابات مدیرعامل جدید در شرکت مخابرات برگزار شد این اختلافات شروع شد. بنا بر این اظهارات داوود زارعیان نقطه آغاز این اختلافات از مجمع هیات‌مدیره و انتخاب مدیرعامل بوده؛ جلسه‌ای که در19 اردیبهشت سال جاری برگزار شد و اما و اگرهای زیادی را با خود به همراه داشت.

جلسه مذکور و تغییر مدیرعامل در زمانی رخ داد که کمتر از یک هفته تا زمان برگزاری مجمع عمومی سالانه مخابرات باقی مانده بود که بر اساس حکم سیدمصطفی سیدهاشمی، رئیس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران، کاظم ابراهیمی صدرآبادی پس از گذشت حدود 9ماه از مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران خارج و سیداسدا... دهناد، مدیر اسبق حراست و مدیرعامل فعلی شرکت مخابرات قم به عنوان سرپرست جایگزین وی شد. ایسنا در این روز گزارش داده بود: این اتفاق در شرایطی رخ داده است که از سوی شرکت مخابرات ایران هیچگونه اطلاع‌رسانی رسمی در این خصوص صورت نگرفته.

این خبرگزاری در علت این تغییرات غیرمعمولی که نمایندگان دولت هم در آن شرکت نکرده بودند، عنوان کرده بود: با توجه به اتفاقات ماه‌های اخیر شرکت مخابرات و تاکید دائم مدیران این شرکت بر خسارت حدود 300 میلیارد تومان آن که با اجرای طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت به وقوع پیوست به نظر می‌رسد این جابه‌جایی با موضوعات مذکور چندان هم بی‌ارتباط نباشد و تغییرات ایجاد شده در راستای پیگیری جدی‌تر مخابرات برای اصلاح تعرفه تلفن ثابت صورت گرفته باشد. پس از اجرای طرح هم‌کدسازی قرار بر آن شد که تعرفه تلفن ثابت در کل کشور از حالت پالس محور به دقیقه‌ای تبدیل شود و بر این اساس هر دقیقه مکالمه درون استانی 30 ریال و هر دقیقه تماس بین استانی 330 ریال هزینه داشته باشد؛ طرحی که پس از چند ماه از اجرا مخابرات را با چالش‌های متعدد مواجه کرد؛ به گونه‌ای که رئیس هیات‌مدیره این شرکت در مجمع عمومی سالانه همراه اول از ضرر 270 میلیاردی مخابرات به دنبال اجرای این طرح خبر داد.

بر همین اساس قرار بر آن بود که این تعرفه‌ها به‌طور مجدد در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی قرار گیرد اما پس از مدتی این موضوع از دستور کار کمیسیون خارج شده و علاوه بر آن به تغییر مدیرعامل مخابرات در جلسه‌ای که نمایندگان دولت و سهام عدالت در آن حضور نداشتند منجر شد و دامنه اختلافات مخابرات و وزارت ارتباطات بالا گرفت، تا جایی که مجمع عمومی سالانه شرکت مخابرات با حاشیه‌های متعدد و اعتراضات گسترده سهامداران همراه شد. این موضوع ماند تا اینکه چند هفته پیش شرکت ارتباطات زیر ساخت اعلام کرد در صورت عدم پرداخت بدهی 350 میلیارد تومانی مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت ازفردای همان روز محدودیت‌هایی در مکالمات بین‌الملل و خدمات اینترنتی مخابرات در برخی استان‌ها اعمال خواهد شد. البته این اطلاعیه کمتر از 12 ساعت روی سایت شرکت زیرساخت ماند و بعد از آن عنوان شد که شرکت مخابرات پیشنهاداتی داده و بر اساس دستور وزیر ارتباطات فعلا این محدودیت‌ها اعمال نخواهد شد. 

 جنگ روابط عمومی‌ها 

بعد از این اتفاق در اظهاراتی سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت که دولت 700 میلیارد به مخابرات بدهی دارد که البته بی‌جواب نماند و مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در پاسخ داد: مخابرات مظلوم نمایی می‌کند. محمدرضا فرنقی‌زاد مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات به ایسنا گفته بود این شرکت، شرکتی سودده محسوب می‌شود که در طول سال حدود دو هزار میلیارد تومان سود دارد. با این وجود شرکت مخابرات از پرداخت بدهی‌های خود به شرکت ارتباطات زیرساخت که زیرمجموعه‌ای از وزارت ارتباطات است سر باز می‌زند. این در شرایطی است که این شرکت بابت خدماتی که به مردم ارائه کرده از آنها هزینه‌های مربوطه را دریافت می‌کند و در صورتی که حتی مشترکی 30000 تومان بدهی داشته باشد خط او را قطع می‌کند. مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه شرکت مخابرات به عنوان یک شرکت ارتباطی در موارد متعدد به سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی غیر از ICT پرداخته، اظهار کرد: این شرکت سود خود را در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که ربطی به حوزه ارتباطات ندارد، در حالی که ما به عنوان نهاد حاکمیتی به دنبال خدمت‌رسانی مناسب به مردم هستیم و بر این باوریم که اگر این شرکت سودی دارد باید برای مردم نیز شرایط ارائه خدمات مناسب را فراهم کند، چرا که برای دولت مهم‌ترین رکن رضایت مردم است.

محمدرضا فرنقی زاد ادامه داده: با این وجود اکنون شرکت مخابرات سهام بانک انصار را خریداری کرده، یا به‌طور مثال به مبلغ 800 میلیارد تومان در شرکت سرمایه‌گذاری دنا سرمایه‌گذاری کرده است که البته این سرمایه‌گذاری بازدهی خیلی کمی هم به دنبال داشته، در حالی که لازم است این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه توسعه تلفن ثابت و همراه انجام شود. از طرف دیگر معاون و سخنگوی شرکت مخابرات در گفت‌وگو با آرمان به این اظهارات مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات پاسخ داد: دو هزار میلیارد برای شرکتی به این بزرگی و با این هزینه‌ها چیز زیادی نیست و حداقل کسانی که در این شرکت سهام دارند باید سالانه 20 درصد سود ببرند که به سمت بازارهای طلا و سکه نروند. داوود زارعیان ادامه داد: ما سودی که حاصل کردیم 1500 میلیاردش لاوصول است؛ یعنی از مشترکان نتوانسته‌ایم پس بگیریم که این شامل بدهی‌های بخش خصوصی، دولتی و خانگی می‌شود.

وی همچنین گفت: اگر گفته شده است ما مشترکی را هم برای بدهی قطع می‌کنیم بر طبق مصوبه سازمان تنظیم است که ما را مکلف کرده است وقتی بدهی به حدی رسید به آنها اخطار بدهیم و بعد یکطرفه و در نهایت قطع نماییم که البته ما این را برای نهاد‌های حساس و زیرساختی انجام نمی‌دهیم. به عنوان مثال وقتی صدا وسیما یا وزارت ارتباطات به ما بدهکار باشد ما تلفن آنها را قطع نمی‌کنیم. البته در جوابیه مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات آمده که مخابرات در پرداخت بدهی اش سرباز می‌زند. زارعیان در این رابطه گفت: این به خاطر بی‌اطلاعی ایشان است و اصلا وارد جزییات نشده‌اند چون ایشان یا در وزارت خانه مشغول کار هستند یا شرکت ساخت و آمار و اطلاعات ما را ندارند. او ادامه داد: ما به دلیل لاموجودی بالا از یکسو و کاهش تعرفه‌هایمان از سوی دیگر نقدینگی نداریم که پرداخت نماییم. ما همیشه بدهی‌هایمان را پرداخت کرده‌ایم. در پاسخ به اینکه گفته شده 15 ماه مخابرات پول نداده است، هم باید بگویم از شرکت زیرساخت بپرسید آیا چکی از ما نقد کرده است یا خیر؟

 تعرفه حال حاضر تلفن ثابت از تعرفه سال 82 کمتر است

 در این گفت‌وگو معاون شرکت مخابرات این موضوع را که شرکت متبوع اش در بانک انصار سرمایه‌گذاری داشته رد کرد: شرکت مخابرات تنها در زمینه موارد مربوط به ارتباطات سرمایه‌گذاری داشته است. ما در بانک انصار سرمایه‌گذاری‌ای نداشته‌ایم و تنها در شرکت دنا بوده است. کل سرمایه این شرکت هم برعکس آنچه مدیر روابط عمومی ادعا کرده‌اند که 800 میلیارد تومان است، فقط 250 میلیارد تومان است. این شرکت از شرکت‌های سودده مخابرات است که سال گذشته 81 میلیارد تومان سود داشته است، بنابراین اگر ما سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، جایی بوده است که مکمل فعالیت‌های خودمان مثل جیرینگ و... بوده است. او همچنین گفت: ما زمانی این سرمایه‌گذاری را هم انجام داده‌ایم که پول داشتیم. ما با ورود دکتر واعظی در وزارت ارتباطات تعرفه‌ای که در حال حاضر در تلفن ثابت داریم از تعرفه سال 82 کمتر است بنابراین به‌رغم اینکه ما هزینه هایمان 7 برابر شده است، درآمدهایمان کمتر و نقدینگی‌مان به‌شدت کمتر شده است. 

 مخابرات نباید مخارج خود را از مردم دریافت کند 

حالا این اختلافات وارد فاز‌های جدیدتری شده است. دیروز وزیر ارتباطات درباره اختلافات اخیر دولت با شرکت مخابرات ایران، گفته: اینکه امروز مخابرات با مشکل مالی مواجه است، ارتباطی به تعرفه‌های مخابراتی ندارد و این شرکت باید بداند که با سیستم‌های قدیمی نمی‌تواند سرویس خوبی به مردم ارائه دهد. واعظی ادامه داده است: مخابرات باید به فکر توسعه باشد و نباید در هر سال این مقدار سود را برای سهامدارانش هزینه کند، بلکه باید توجه خود را معطوف به توسعه کند. وی گفته سال گذشته به دلیل اجرای طرح یکسان‌سازی کدهای مخابراتی، نرخ آبونمان تلفن ثابت را از ۳۳ تومان به ۹۰۰ تومان افزایش دادیم تا مخابرات ضرر نکند. در این بین اما تعرفه تلفن ثابت بین استانی کاهش محسوسی داشت. با این وجود پیش‌بینی شده بود که درآمد شرکت مخابرات ایران ۲۲ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند: اگر ما مطمئن باشیم که مخابرات پولی را که از مردم می‌گیرد تبدیل به توسعه و خدمات می‌کند، موضوع تغییر تعرفه‌های مخابراتی را در کمیسیون تنظیم مقررات بررسی می‌کنیم. واعظی گفته ضرر درآمدی تنها با اصلاح ساختاری تبدیل به سود می‌شود و مخابرات نباید مخارج دستگاه عریض و طویل خود را از مردم دریافت کند: ما با بازگشت تعرفه‌ها به حالت قبل از هم‌کدسازی مخابرات موافقیم و در صورتی که مخابرات این پیشنهاد را به صورت مکتوب به ما ارائه دهد، این پیشنهاد را قبول می‌کنیم. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.